Alla inlägg under april 2009

Av Ulrik Nilsson - 18 april 2009 19:11

Under den gågna veckan har två saker hänt i Borås som har betydelse för framtiden - eller som i vart fall genomförs med sikte på utveckling. Båda händelserna har också kommenterats av Borås Tidning (BT). För att finna BTs kommentarer får jag hänvisa till www.bt.se.


I onsdags så presenterade Borås stad tillsammans med företrädare för näringslivet och Högskolan i Borås att staden blidar ett sammanhållet bolag för turim, besöksnäring och konresser. Bolaget skall arbeta aktivt med att marknadsföra staden och "locka" besökare, besökare som dels bidrar till staden när de är här och som dels kan lära känna vår vackra stad. Besöksnringen är inte för inte en av de viktigaste framtidsnäringarna. Jag är övertygad om att bolaget är rätt väg och att det kommer att ge goda esultat. I denna fråg håller BT med mig och skriver "Äntiligen ett riktigt bolag".


På torsdagen hade staden så bjudit in till en stor konferens om Götalandsbanan. BT välkomnade besökarna med en artikel där en forskare (och miljöpartist!) pläderade mot en höghastighetsjärnväg, istället föreslår han en nybyggd bana men med samma standard som nuvarande Västra Stambanan. Jag finner hans argument lite konstiga. När vi planerar för ny infrastruktur brukar den vanligaste frågan vara: "Vad vill man ha om 30 år" och därefter funderar man på om dagens standard räcker. Hä föreslås en ny infrastruktur med standard från 1950-talet!. Det är som att bygga en ny väg som man bygde vägar för 50 år sedan. Jag tror på både mittseparering och höghastighetståg.


Seminariet var givande och gav gott hopp om en framtida Götalandsbana. Sakskälen talar för och tänk en vision om att kunna förena Göteborg-Borås-Jönköping-Linköping-Norrköping-Stockholm med restider under två timmar. Då kan en professor från Stockholm träffa en student från Göteborg och en forskare från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP - som ligger i Borås) för en fika i Jönköping inom en timma. Snacka om ett bredband över Sverige. För den som är intresserad av dagens resultat så kommer allt material att finnas på www.boras.se/gotalandsbanan.


Borås Tidning väljer att dagen efter konferensen att tolka regeringens utredare som så att det inte blir någon Götalandsbana eller att den i vart fall skjuts långt på framtiden. Jag fick inte samma uppfattning när det gäller tiden även om jag i sak också hörde att det krävs andra investeringsmedel än de som normalt kommer i samband med infrastrukturplaneringen. Jag tycker attt alla sakskäl talar för att det finns goda möjligheter att finansiera banan och att mycket talar för att ivart fall Götalandsbanan ligger bra till för bygge. EU har även i många fall kunnat vara med i investeringar i järnvägar i exempelvis Spannien och Italien. Min sammanfattning av dagen får bli "Bandbredd 1435 mm - för framtiden" (1435 mm är spårvidden för en normalspårig järnväg)


Två händelser som hänger ihop men där Borås Tidning försöker tona ner den ena. De hänger ihop genom att en stads attraktion behöver både aktiviteter och händelser, men att också kommunikation är viktigt. En mer begriplig inställning från BT hade varit att just peka på helheten och att medverka i jobbet för Götalandsbana. Det styrande majoriteten i Borås valde sex "k:n" som tema för årets budget: Kultur, kreativitet, kunskap, kompetens, kommunikation och klimat. Veckans händelser har positiv betydelse för alla, jag har även valt att "feta" de som berörs av båda händelserna.


Jag tror på en framtid för staden och då med goda kommunikationer, och som sagt riktigt bredband har bredden 1435 mm.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards