Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Debatt med (S) om kommunal ekonomi

Av Ulrik Nilsson - 27 februari 2012 11:25

Jag har haft en kort debatt på BTs debattsidor med (S) i Sjuhäradsbygden gällande kommunal ekonomi. BT valde att inte ge mig någon ytterligare replik (de hävdar principen inlägg-replik-sutreplik) och därför får jag publicera min replik här:


Under rubriken ”Sverige riskerar att slitas sönder” ger fyra (S) kommunpolitiker i Sjuhärad kommentarer till mitt svar på deras första artikel. De kallar sin artikel för slutreplik men eftersom de inte på något sätt kommenterar min huvudtes gör jag ytterligare ett försök.

Finansieringsprincipen – den idé som innebär att den som tar ett beslut också skall ta kostnaden för det är en princip som kommuner och oppositionsföreträdare alltid har hävdat. Om staten ställer krav på verksamhet i kommunerna så skall man också skicka med pengar via statsbidrag. I ledning tenderar alla partier att istället utgå från våra grundlagar – här Regeringsformen – och hävda att kommunerna skall agera under statens lagstiftning. Att Alliansregeringen inte genomfört finansieringsprincipen skiljer sig inte mot att Göran Person inte gjorde det under tiden 1994-2006.

När det är konstaterat så har varje kommunpolitiker att välja antingen att klaga och skylla på någon annan.

”Borås borde fått 170 miljoner kronor mer om allt hade varit rätt”, dvs om finansieringsprincipen tillämpats. Jag kan konstatera att det är den väg (S) i Sjuhärad valt – offrets väg. Jag kan konstatera att den arbetslinje alliansen för och de ökade antal arbetade timmar den lett till mer än väl motsvarar de påstådda bristerna.

Det andra alternativet är naturligtvis att arbeta med de verktyg och möjligheter man har, i detta fall i första hand att skapa attraktivitet. Det är den väg jag vill förorda. Det är bättre att agera med det man kan göra något åt än att lägga ansvaret på någon annan. Att Borås hade en mycket god utveckling under åren 1998-2010 beror i hög grad på att den dåvarande ledningen arbetade hårt för att tillsammans med alla Boråsare skapa saker gemensamt som gav utveckling. Vi agerade med det vi kunde istället för att skylla på uteblivna statsbidrag från Persson/Reinfeldt.

Sällan blir skillnaden så tydlig som i det här fallet. Alliansen strävar efter att skapa resurser – få en växande kaka, (S) fokuserar kring fördelning av kakan. Historien visar vilka som över tid fått bäst välståndsutveckling.

Ulrik Nilsson (M)
Riksdagsledamot och tidigare Kommunstyrelseordförande i Borås



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ulrik Nilsson - 17 september 2012 10:13

Efter ett antal år har jag bytt blogg.plattform. Mina framtida inlägg kan läsas på:   www.ulriknilsson.com   Väl mött där! Ulrik Nilsson (M) Riksdagsledamot ...

Av Ulrik Nilsson - 12 september 2012 16:23

Fortsättningsvis bloggar jag på ulriknilsson.com. Följ mig gärna där!   Mvh Ulrik ...

Av Ulrik Nilsson - 2 september 2012 13:42

I november 2006 tillträdde det nyvalda kommunfullmäktige i Borås stad, när vi träffades var det med en viss oro och osäkerhet. Willian Pezäll skulle inträda som enda företrädare för (SD) i KF. Han var ung och o... prövad och alla visste precis hur h...

Av Ulrik Nilsson - 31 augusti 2012 13:28

Vi svenskar tycker om att fira saker. Men bland kanelbullar och våfflor tycker jag att Världshandelsdagen (den 30 augusti) sticker ut som en dag som särskilt förtjänar att firas. Handel mellan stater, företag och människor har spelat en stor och vikt...

Av Ulrik Nilsson - 24 maj 2012 15:29

Riksdagen diskuterade igår frågan om Regeringens skrivelse om Strategisk exportkontroll 2011, det som normalt kallas vapenexport. Nedanstående har redan publicerats på FB (jag har redigerat lite) Riksdagen diskuterar vapenexport. Jag skrev en liten ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards